Chłodząca i ogrzewająca żywność – jaki ma wpływ na zdrowie?

(0 comments)

Chińska medycyna klasyfikuje żywność według jej właściwości energetycznych, a nie części składowych. Niektóre produkty postrzegane są jako ogrzewające i odżywcze, inne zaś jako chłodzące i eliminujące. Pewne pokarmy są przydatne do budowy Qi, podczas gdy inne mają właściwości budujące krew, yang i yin. Tak więc, gdy śniadanie składające się z banana i jogurtu zawsze ma taką samą wartość odżywczą w zachodniej medycynie bez względu na to, kto je spożywa, w tradycyjnej medycynie chińskiej może być postrzegane jako korzystne dla osób z niedoborem yin, ale szkodliwe dla osób z niedoborem yang lub wilgoci.                                                                                                         Jedzenie w tym kontekście zarówno pomaga lub utrudnia nam codzienne starania o utrzymywanie zdrowia i pokonanie choroby, w zależności od naszej natury. To nie jest tylko kwestia jedzenia zdrowej, odżywczej żywności, ale jedzenia żywności, która jest odpowiednia dla poszczególnych typów ciała.

Natura każdej osoby zależy od czynników wrodzonych, jak i stylu życia (np diety, poziomu stresu, ilości ćwiczeń i snu, środowiska życia). Innymi słowy, różne pokarmy działają na organizm ludzki w różny sposób i wpływają na nasz stan zdrowia. Metabolizm, funkcjonowanie organów i ich struktura - wszystkie łączą się, aby określić naszą podatność na ogrzewające i chłodzące właściwości żywności.

Nadmiar lub niedobór yin i yang może spowodować brak równowagi. Powodem wyboru niektórych pokarmów chłodzących i ogrzewających jest przywrócenie równowagi i zdrowia. Jeśli znasz cechy żywności, możesz wybrać te, które są najbardziej odpowiednie. Pokarmy chłodzące mają cechy yin, czyli chłód, ciemność i wilgoć. Pomagają oczyścić organizm z toksyn i ciepła, a jednocześnie chłodzą krew. Z takich pokarmów mogą korzystać osoby, które mają którekolwiek z następujących objawów lub cech: zaparcia, stany lękowe, czerwone oczy, bóle głowy, wyraziste sny, owrzodzenia jamy ustnej, opryszczka, szybki puls, zgaga, ciemne zabarwienie moczu, pocenie się, uczucie gorąca.

Ogrzewająca żywność ma cechy yang, którymi są ciepłota, światło i suchość. Pokarmy z tej kategorii poprawiają krążenie krwi, rozpraszają zimno i zwiększają energię narządów. Jeśli występują którekolwiek z następujących objawów, ogrzewająca żywność może pomóc. Obejmują one zimne ręce i / lub stopy, biegunkę, bóle brzucha po spożyciu zimnych pokarmów lub napojów, wzdęcia po jedzeniu, bóle stawów, zatrzymanie płynów i obrzęk.

Przykłady żywności chłodzącej obejmują: amarantusa, jabłka, szparagi, jęczmień, jagody, sinice, kapustę chińską, brokuły, kantalupę, seler, chlorellę, kolendrę, cytrusy, wodę kokosową, ogórki, zieloną herbatę, kiwi, sałatę, mango, melony, proso, morwę, grzyby, miętę, pomidory i cukinię.                                                                                   Ogrzewająca żywność to: migdały, anyż, bazylia, chleb świętojański, wiśnie, szczypiorek, cynamon, goździki, kawa, kolendra, kminek, koper, czosnek, imbir, kumkwat, por, gorczyca, płatki owsiane, cebula, papaja, dynia, komosa ryżowa, rozmaryn, szalotka, ocet, rukiew, dziki ryż, wino i kabaczki zimowe.

To, jak przygotowywana jest potrawa, również ma znaczenie. Na przykład wołowina jest uważana za neutralną, ale jeśli poddamy ją obróbce termicznej (smażona w głębokim tłuszczu lub z grilla) to należy uznać ją za ogrzewającą. Ponadto, istnieje kilka ciekawych wytycznych w celu ustalenia, czy dana żywność jest ogrzewająca czy chłodząca.

Gorące produkty (yang): rosną w słońcu, są słodkie, mają dużo tłuszczów, są bogate w sód, są twarde, suche lub pikantne.

Zimne produkty (yin): rozwijają się w słabym słońcu, są słone, chude, bogate w potas, są miękkie i mokre.

Ponieważ ciało jak i zdrowie ulegają zmianie w miarę upływu czasu i okoliczności, w tym ze zmianą pór roku, chłodząca i ogrzewająca żywność, która jest najlepsza dla Ciebie w danej chwili, również się zmienia. Na przykład, jeśli mieszkasz w gorącym, suchym klimacie, ciało ma tendencję do utraty płynów, więc spożycie większej ilości pokarmów chłodzących może pomóc przywrócić równowagę.

Osoba, która została odpowiednio przeszkolona, może pomóc w podjęciu najbardziej odpowiednich wyborów żywieniowych. Znalezienie pokarmów, które pasują do Twojej natury, objawów i okoliczności pomoże przywrócić równowagę i zdrowie.


Komentarze

Brak komentarzy

Nowy komentarz

wymagane

wymagane (niepublikowane)

opcjonalnie