Uwolnij się od rwy kulszowej

(0 comments)

Nerw kulszowy to najpotężniejszy nerw ludzkiego ciała, składający się z dużej wiązki mniejszych nerwów, które rozpoczynają się w odcinku lędźwiowym kręgosłupa i biegną w dół pośladków, aż do stóp. Technicznie rzecz biorąc, rwa kulszowa nie jest chorobą, lecz zespołem objawów, które mają wpływ na obszar nerwu kulszowego. Promieniujący ból jest jednym z najbardziej powszechnych i intensywnych objawów związanych z rwą kulszową. Mogą również występować drętwienie i mrowienie rozpoczynające się w dolnej części pleców i promieniujące wzdłuż kończyny dolnej.
Rwa kulszowa pojawia się, gdy coś uciska lub podrażnia nerw kulszowy. Może to być skurcz mięśni, dysk kręgosłupa, a niekiedy nawet sam kręgosłup. Najczęściej jednak ból powodują skurcze mięśni lub dyskopatia, ale może to być też oznaka poważnej choroby i ważnym jest, aby udać się do lekarza w celu postawienia diagnozy.

Dyskopatia, określana często wypadnięciem dysku, występuje, gdy niewielka część dysku uwypukla się w kierunku kanału kręgowego. Dysk ten następnie naciska na nerw kulszowy, powodując ból. W niektórych poważnych przypadkach ból może powodować stenoza (zwężenie)  kanału kręgowego, która naciska na nerw. Inną poważną przyczyną rwy kulszowej są guzy kręgosłupa, które wymagają natychmiastowej pomocy medycznej. Skurcze mięśni są również częstą przyczyną rwy kulszowej.

Nerw kulszowy biegnie pod, lub u niektórych osób przez mięsień gruszkowaty. Mięsień ten znajduje się w miednicy i jest połączony z dolną częścią kręgosłupa i górną częścią kości udowej. Napięcie mięśnia gruszkowatego oraz jego skórcze, mogą wywierać nacisk na nerw kulszowy i powodować ból, jak również dawać objawy promieniowania. Te uporczywe skurcze mięśnia nazywamy zespołem mięśnia gruszkowatego. Może on być spowodowany przez uraz bądź siedzący tryb życia u osób, które nie rozciągają się i nie ćwiczą (problem może dotyczyć osób spędzających cały dzień przy biurku lub komputerze).

Według medycyny Wschodu ciało jest wzajemnie powiązane; żadna część nie może być oddzielona od drugiej. Diagnostyka i leczenie opiera się na identyfikacji konkretnych dysproporcji w mięśniach i ciele, jako całości. Korygowanie nierównowagi to nie tylko leczenie objawów czy maskowanie stanu zdrowia, lecz usunięcie źródła problemu, poprzez zachęcenie organizmu do samouzdrowienia.

Zastój Qi, krwi i limfy w kanałach, często wpływa na tkanki miękkie lędźwi, bioder i miednicy. To właśnie powoduje skurcze mięśni i napięcie wyzwalające silny, przeszywający ból ostrej rwy kulszowej.
W przypadku rwy kulszowej jak i innej formy bólu pleców, lekarze medycyny orientalnej stosują akupunkturę, formuły ziołowe, lecznicze masaże i fizykoterapię, aby zwiększyć przepływ Qi, krwi i płynów, zwłaszcza w obszarze dyskomfortu. Najlepszym podejściem jest leczenie skojarzone.
Ponieważ plecy, biodra i miednica są ze sobą połączone, terapia powinna obejmować wszystkie z nich. Ogólnie rzecz biorąc, leczenie powinno rozluźnić i rozciągnąć ścięgna oraz powięzi, przy jednoczesnym wzmocnieniu mięśni. Pomoże to uwolnić i wzmacnić spastyczne mięśnie, umożliwiając plecom naturalnie gojenie. W zależności od stopnia nasilenia choroby, wysunięty dysk może nawet powrócić na swoje miejsce.

Akupunktura (czasem łączona z elektroterapią) pomaga złagodzić ból i przeprogramować mięśnie tak, by pozostały rozluźnione i elastyczne. Ponadto pomaga organizmowi leczyć się bez chemicznych leków lub drogiej i potencjalnie ryzykownej operacji.                                                                                                                                                               Masaż działa jako wsparcie akupunktury, uwalniając dodatkowe napięcie powięzi i tkanki łącznej w obrębie mięśni, oraz poprawia cyrkulację.

Kiedy ból już minie, musimy postarać się zadbać o nasze plecy. Absolutnie najlepszą rzeczą jaką możemy zrobić aby uniknąć wszelkich problemów związanych z kręgosłupem, jest utrzymanie dobrej postawy. Zła postawa ciała daje nierówne obciążenie na tarcze międzykręgowe, czyniąc je słabszymi. Warto też zwracać uwagę na sposób, w jaki siedzimy – plecy powinny być wyprostowane, kolana i biodra powinny znajdować się na jednym poziomie. 
Ćwiczenia rozciągające ( kobra, przeprost) są wręcz niezbędne. Pomogą utrzymać nam zdrowe i rozluźnione mięśnie. Z kolei tai chi, chińskie ćwiczenia i medytacja, bardzo skutecznie wzmacniają dolną część pleców.

Wszystkie wyżej wymienione zabiegi, pomogą nam utrzymać stabilny i mniej podatny na uszkodzenia kręgosłup.


Komentarze

Brak komentarzy

Nowy komentarz

wymagane

wymagane (niepublikowane)

opcjonalnie